Projekt: Identyfikacja potrzeb i oczekiwań młodzieży na rynku pracy – diagnoza potrzeb i oczekiwać pracodawców
W wyniku przeprowadzonego postępowania o udzielnie zamówienia w trybie dialogu konkurencyjnego, konsorcjum Instytut Pracy i Spraw Socjalnych i IBC GROUP Central Europe Holding S.A. zawarło umowę z Komendantem Głównym Ochotniczych Hufców Pracy na realizację III modułu projektu „Identyfikacja potrzeb i oczekiwań młodzieży na rynku pracy” pt. „Diagnoza potrzeb i oczekiwań pracodawców”. Projekt został zrealizowany od marca do kwietnia 2010 r. Głównym celem badania była identyfikacja potrzeb i oczekiwań pracodawców w zakresie kompetencji pracowników oraz określenie roli OHP, jako instytucji świadczącej usługi umożliwiające dopasowanie podaży i popytu na pracę w wymiarze kwalifikacyjno-zawodowym.
W celu realizacji celów projektu zastosowano:
- metody badań niereaktywnych desk research, czyli danych wtórnych pochodzących ze źródeł zastanych;
- metody badań field research przy zastosowaniu dwóch rodzajów metod badawczych:
- metod ilościowych
- metod jakościowych.
Cel projektu został osiągnięty poprzez:
- identyfikację poszukiwanych kompetencji wśród pracowników będących odbiorcami usług OHP, co pozwoliło określić profile kształcenia, jakie powinny być oferowane przez OHP, aby odpowiedzieć na zapotrzebowanie zgłaszanie przez pracodawców;
- określenie, jakie usługi świadczone przez instytucje rynku pracy są najbardziej pożądane przez pracodawców, co pozwoliło na ocenę, na ile dostępne usługi są adekwatne z punktu widzenia potrzeb pracodawców oraz jakie rodzaje usług powinny zostać wprowadzone;
- określenie na jakie usługi świadczone (obecnie i w przyszłości) przez OHP pracodawcy zgłaszają/będą zgłaszali największe zapotrzebowanie.
Wyniki badań pozwoliły na sformułowanie wniosków, rekomendacji i dyspozycji, ułatwiających proces doskonalenia działań OHP, jak i ich uwarunkowań instytucjonalnych.